In HSC Albert Heijn vullen robots de boodschappenkratten

Swisslog is wereldwijd actief als aanbieder van magazijnautomatisering en – software. “Ons doel is om arbeidsintensieve en tijdrovende logistieke processen via slimme op maat gemaakte automatisering sneller, efficiënter en soepeler te laten verlopen. Een mooi voorbeeld van ons werk ik de realisatie van een nieuw, geautomatiseerd Home Shop Center (HSC) dat wij in opdracht van en samenwerking met Albert Heijn ontwikkelen”, vertelt Sander van Bussel. Hij is als Sales Manager Benelux samen met Head of Sales Dirk-Jan de Vos nauw bij het nieuwe logistieke automatiseringsconcept betrokken.

Het effect van online shoppen

Steeds meer particulieren en bedrijven kopen hun spullen tegenwoordig online. Daardoor is volgens Sander de behoefte aan grote distributiecentra met moderne automatisering voor de logistieke processen enorm toegenomen. “Iemand die online regelmatig iets bestelt, heeft er vaak geen idee van wat zich in een modern warehouse allemaal afspeelt. Swisslog ziet het als haar missie om al die vaak gecompliceerde logistieke processen zoveel mogelijk te stroomlijnen en te automatiseren. Dat doen wij al heel lang voor bijvoorbeeld grote e-commerce bedrijven en logistieke dienstverleners. Maar nu steeds meer consumenten het gemak van online boodschappen bestellen bij de bekende supermarkten zoals Albert Heijn hebben ontdekt is de realisatie van gemechaniseerde e-grocery projecten een logische volgende stap”, aldus Sander.

Robots als orderpickers

Het HSC komt in een nieuw, BREEAM-gecertificeerd pand in Barendrecht en opent in het najaar van 2023. Concreet komt het nieuwe geautomatiseerde concept van Albert Heijn en Swisslog erop neer dat het uit de schappen pakken en in boodschappenkratten doen van nagenoeg alle houdbare producten geheel geautomatiseerd gebeurt. “Er rijden straks bijna 300 robots door het nieuwe HSC voor het snel en zorgvuldig verzamelen van alle producten die op hun digitale boodschappenlijstje staan. Zij nemen de medewerkers een hoop zwaar werk uit handen. “

Toekomstgerichte logistieke innovatie

De groeiende populariteit van het online bestellen van de dagelijkse boodschappen heeft volgens betrokkenen zeker bijgedragen aan deze toekomstgerichte logistieke innovatie. “Wij trekken daarbij samen met Albert Heijn op om tot de meest ideale integrale automatiseringsoplossing voor hun HSC-concept te komen. Daarbij worden verschillende technologieën ingezet om een boodschappenkrat te vullen, te transporteren en te sorteren, aangestuurd door onze slimme SynQ software. De gekozen technologieën zijn geselecteerd op basis van de product- en orderstructuur van Albert Heijn. Het HSC in Barendrecht gaat per week 45.000 bestellingen bij klanten thuisbezorgen. We zijn trots dat Swisslog dit mooie project mag uitvoeren.” Kijk voor meer informatie op www.swisslog.com.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *