Rijkswaterstaat hecht veel waarde aan een gedegen communicatie rondom infrastructurele projecten. Voor RWS schreef ik dit artikel over de ingrijpende renovatie van de Heinenoordtunnel.
Heinenoordtunnel ondergaat grondige renovatie
Kort na de zomer dit jaar zal de ingrijpende renovatie van de Heinenoordtunnel worden afgerond. In 2020 verstrekte Rijkswaterstaat de opdracht voor dit project aan Savera III, een combinatie van Dura Vermeer, Dynniq Nederland BV en SPIE Nederland BV. Léon Dieleman, projectleider van Dura Vermeer, vertelt wat deze renovatie zo bijzonder maakt.
Belangrijke doorgang
Even terug in de tijd. De bouw van de Heinenoordtunnel ging in 1967 van start en in 1969 werd de tunnel onder de Oude Maas bij Rotterdam officieel geopend. Vanaf dat moment vormt deze tunnel in de A29 een cruciale infrastructurele schakel voor Zuid-Holland, West-Brabant en Zeeland. Dagelijks rijden er circa 110.000 voertuigen door de tunnel. In 1995 kwam er een aparte tunnel voor fietsers en landbouwverkeer en aansluitend daarop werd de Heinenoordtunnel eind jaren negentig uitgebreid van 2 keer 2 rijstroken naar 2 keer 3 rijstroken.
De kracht van samenwerking
Dat de opdracht voor dit project aan een combinatie van meerdere bedrijven werd gegund is volgens Léon geen toeval. “RWS wilde het risico spreiden en het ging in dit geval om veel meer dan regulier groot onderhoud aan de tunnelbuizen. Een belangrijk onderdeel uit de opdracht was het ontwikkelen en toepassen van een generiek en herbruikbaar systeem voor de bediening, besturing en bewaking. Het innovatieve systeem wordt voor het eerst toegepast in de Heinenoordtunnel. Bij een succesvolle implementatie kan het systeem ook door andere opdrachtnemers toegepast worden in andere tunnels die gerenoveerd worden. Door standaardisatie kunnen storingen sneller worden opgelost, wat minder hinder betekent voor de weggebruikers. Ook zijn er minder kosten voor beheer en onderhoud. Voor deze uitdagende klus heb je dus wel de expertise van meerdere gespecialiseerde bedrijven nodig.”
Innovatieve Tunnel Technische Installatie
Na een gedegen voorbereiding werden de werkzaamheden aan de tunnel in 2023 gestart. Dit ging gepaard met weekendafsluitingen en een afsluiting van de tunnel in de weken dat het grootste deel van ons land zomervakantie had. Het werk omvatte de bouw van een middentunnelkanaal, het renoveren van de dienstgebouwen, het conserveren van de overgangen van de tunnelelementen, betonreparaties en het aanbrengen van nieuwe lichtroosters en nieuw asfalt. Een groot deel van alle werkzaamheden is nu volgens de projectleider van Dura Vermeer al afgerond, maar een heel belangrijk onderdeel moet deze zomer gerealiseerd worden. “Het gaat om het vervangen van de oude Tunnel Technische Installaties (TTI). De nieuwe technische installaties krijgen een plaats in het middentunnelkanaal dat we speciaal hiervoor hebben gebouwd. Van eind juli tot medio augustus zal de tunnel worden afgesloten, zodat er kan worden overgeschakeld naar de nieuwe installaties en deze getest kunnen worden. Net na de zomer zullen we tijdens enkele weekendafsluitingen de oude installaties verwijderen. Als alles volgens plan verloopt kan de ruim 55 jaar oude Heinenoordtunnel er in alle opzichten daarna weer jarenlang tegen.” Kijk voor meer informatie op https://www.duravermeer.nl/nieuws/savera-iii-wint-aanbesteding-renovatie-heinenoordtunnel/