Van poelier tot totaalleverancier

In opdracht van Driessen Food verzorgde ik een reeks artikelen voor hun corporate magazine dat zij ter gelegenheid van het 125 jaar bestaan uit hebben gegeven.

Van poelier tot totaalleverancier, een smakelijk verhaal

Toen poelier Christoffel Driessen er in 1899 met zijn bakfiets op uit ging om hotels en notabelen te voorzien van ambachtelijke producten naar eigen receptuur, kon hij niet bevroeden dat hij daarmee de basis legde voor Driessen Food. Het familiebedrijf maakte in de jaren zeventig de omslag van poelier naar totaalleverancier van versproducten voor restaurants, hotels, cruiseschepen, maaltijd- en flitsbezorgers en de retail. Onder de naam Christoffels wordt thans een groot assortiment convenience producten op de markt gebracht. Als ode aan de grondlegger van het familiebedrijf en ter onderstreping van de onderscheidende kwaliteiten en innovatiekracht van Driessen Food.

Versleverancier en sparringpartner
Bij Driessen Food staat met de gebroeders Christiaan en Ronald de vierde generatie Driessen aan het roer. De totaalleverancier van versproducten, zoals vlees, vis, groenten, fruit en zuivel, heeft vestigingen in Bunnik, Utrecht en Tilburg. De circa 150 medewerkers zetten zich dagelijks in om alle klanten van verse producten te voorzien. “Wij richten ons daarbij zowel op de gastkant als op de klantkant. Onze producten gaan immers ook in maaltijdboxen en in de kant- en klare gerechten van thuisbezorgers”, vertelt Christaan Driessen. Met de gastkant bedoelt hij de kwalitatieve horeca, zoals restaurants, hotels en cruiseschepen. Onder de sector gastronomie vallen echter ook bijvoorbeeld clubhuizen van golfbanen, business lounges in voetbalstadions. “Wij hebben binnen de gastronomie veel vaste klanten die al jarenlang op de kwaliteit van ons als versleverancier vertrouwen. Voor hen zijn wij naast leverancier vooral ook een partner om mee te sparren over productinnovaties en nieuwe toepassingen. Binnen de horeca is kostenefficiënter werken zonder concessies te doen aan de kwaliteit bijvoorbeeld een actueel item. Daar spelen wij met onze Christoffels lijn goed op in.”

Gemak dient de mens
Volgens Christiaan willen veel chef-koks met hun keukenbrigade niet teveel tijd kwijt zijn aan de Mise en Place. Dat heeft deels te maken met een tekort aan personeel en met de hoge personeelskosten, maar ook het zo doelmatig mogelijk gebruikten van de keukencapaciteit is volgens hem een belangrijke reden gebruik te maken van de gemaksproducten van Driessen Food. “Je moet dan denken aan versproducten die door ons gesneden, geportioneerd of voorgegaard worden aangeleverd. Die kunnen door onze klanten dus direct worden toegepast in hun gerechten. Wij zijn continu aan het kijken hoe wij het beste tegemoet kunnen komen aan de marktbehoefte. Dat geldt voor de gastronomie, maar we zien dit ook steeds meer in de retail en bij maaltijd- en flitsbezorgers. Dat is wat wij de klantkant noemen. Voor ons was deze markt vooral tijdens de coronapandemie booming. Waar de gastronomie ineens stil kwam te liggen was er juist in supermarkten en in de maaltijdbezorging een enorme behoefte aan bewerkte versproducten.”

Veranderende markt zorgt voor uitdagingen
Bij Driessen Food hebben ze de afgelopen 125 jaar op het gebied van voedsel en voedselbereiding veel zien veranderen. “Behoefte aan eerlijke en verse producten is er altijd geweest en zal er ook altijd blijven. Zo is ook de vraag naar typische streek- en seizoenproducten onveranderd groot. Maar nu zie je bijvoorbeeld een groeiende vraag naar duurzame producten en vlees- en visvervangers ontstaan. Met innovatieve nieuwe producten zoals onze hybrideburger, bestaande uit een mix van vlees en groente, spelen we ook daarop in.” Naast dit soort marktbewegingen is de beschikbaarheid van vers vlees, verse vis, groente, fruit, zuivel en specerijen, iets waar men bij Driessen Food bovenop zit. “Neem het inperken van de landbouw, veeteelt en visserij binnen de EU. Dat heeft direct zijn weerslag op de beschikbaarheid en dus op de prijs van tal van versproducten. Ook qua leveringszekerheid dienen wij desondanks aan de vraag van onze klanten te voldoen. Dat is best een uitdaging”, stelt Christiaan.

Sterke one-stop-shop formule
Als oer-Hollands familiebedrijf werkt Driessen Food zoveel mogelijk met binnenlandse producten. De seizoenproducten en streekproducten nemen binnen het assortiment een prominente plaats in. Door de beperkende EU-maatregelen en omdat bepaalde soorten vlees, vis en specerijen in Europa niet voorkomen, is het bedrijf voor een deel echt afhankelijk van import uit andere contigenten. Ook daar ligt volgens Christiaan echter een uitdaging. “Neem de klimaatsverandering waardoor oogsten mislukken en de onrust in bepaalde delen van de wereld. Dat heeft direct impact op de wereldhandel, de prijzen en op de kosten van het transport. Met name voor versproducten is dat fnuikend. Het zijn allemaal ontwikkelingen die wij op de voet moeten volgen en waar we op moeten anticiperen. Gelukkig is vanuit onze historie gebleken dat wij altijd veerkrachtig en innovatief genoeg zijn om onze klanten optimaal te kunnen blijven bedienen. Onze one-stop-shop vers-formule speelt daarbij een belangrijke rol.”

Focus op verdere groei
Wat goed is moet je niet veranderen, maar binnen de filosofie van Driessen Food is er altijd ruimte voor productverbetering en -uitbreiding, voor nieuwe toepassingen en marktgerichte innovaties. “Zo zien we binnen de gastronomie, retail en maaltijdbezorging nog volop groeimogelijkheden. In de supermarkten groeit de vraag naar versproducten, zoals gesneden groenten en fruit en voorgegaarde vlees- en visproducten, gestaag, Dat geldt ook voor de maaltijdboxen en de kant- en klare gerechten van thuisbezorgers waar onze producten in zitten.”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *